علی شاکری: صادق گودرزی کشتی‌گیر تیم ملی ایران در وزن 74 کیلو‌گرم یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال طلا در رقابت‌های جهانی استانبول به شمار می‌آید.

صادق گودرزی - کشتی گیر

او طی 2سال اخیر جدا از کسب مدال نقره مسابقات جهانی 2010 مسکو از ثباتی قابل قبول‌تر نسبت به سایر همتایان خود برخوردار بوده است. ملی‌پوش همدانی کشتی نیز در گفت‌وگو با همشهری در خانه کشتی وعده داد که با تلاشی چشمگیر مدال نقره سال 2010 را به مدال طلا تبدیل کند.

ملی‌پوش وزن 74کیلوگرم تیم ملی و دارنده مدال نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی گوانجو جدی‌ترین حریفش در راه تصاحب مدال طلای جهانی استانبول را «دنیس چارگوش» روس خواند و عنوان داشت که این‌بار دیگر نمی‌خواهد همانند 3 رویارویی قبلی با شکست در مقابل او از تشک خارج شود. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • با گذشت یک‌سال از مسابقات جهانی مسکو و کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانجو فکر می‌کنی چه تفاوتی با گذشته پیدا کرده‌ای و تا چه اندازه می‌توان به تغییر رنگ مدال گودرزی از نقره به طلا در استانبول خوشبین بود؟

طبیعی است که با حضور در دیدارهای مختلف باتجربه‌تر شده‌ام و فکر می‌کنم در مسیر صعودی به تکامل بیشتری رسیده‌ام و همه توقع دارند که با گذشت یک‌سال بتوانم با جبران مافات مسابقات جهانی مسکو، رنگ مدال نقره‌ام را در مسابقات جهانی استانبول تغییر دهم و مدال طلا را برای کشورم به ارمغان آورم.

  • با این حساب، کسب سهمیه المپیک در اولویت بعدی قرار می‌گیرد؟

البته همه کشتی‌گیران مطرح دنیا در اوزان مختلف با اهداف دوگانه در رقابت‌های جهانی استانبول حاضر خواهند شد و همه‌شان مثل من در وهله نخست به تصاحب مدال و در وهله بعدی به کسب سهمیه المپیک لندن می‌اندیشند.

  • به نظر می‌رسد همانند سال پیش در مسکو «دنیس چارگوش» روس جدی‌ترین حریفت در راه قهرمانی محسوب شود، این‌چنین نیست؟

چرا، «دنیس چارگوش» یکی از پدیده‌های کشتی روس‌ها در چند سال اخیر است که در وزن 74کیلوگرم از کلاسی بالاتر و متفاوت با سایرین برخوردار است و من هم در میان تمامی رقبایم روی او حساب ویژه‌ای گشوده‌ام و می‌دانم که به هرحال رویارویی با او در هر مرحله‌ای می‌تواند تعیین‌کننده‌ترین دیدارم محسوب شود.

  • خودت بیشتر دوست داری که در کدام مرحله با او روبه‌رو شوی؟

طبیعی است مبارزه زودهنگام میان من و او به عنوان 2مدعی این وزن به ضرر هر دو تمام خواهد شد و اگر این اتفاق در مراحل پایانی مسابقات بیفتد به سود هر دو خواهد بود که در زمره بخت‌داران مدال طلای این وزن به شمار می‌رویم.

  • به طور طبیعی در مراحل اولیه استرس و فشار بیشتری متوجه شما خواهد بود که در مبارزات قبلی مقابل او شکست خورده‌ای؛ اینطور نیست؟

بله، برداشت صحیحی است و من نیز تمایلم این است که رویارویی با «چارگوش» در دورهای پایانی اتفاق بیفتد تا مراحل اولیه.

  • شما تاکنون چندبار با این کشتی‌گیر شاخص روس کشتی گرفته‌ای و نتیجه کشتی‌های قبلی شما چه بوده است؟

من تاکنون 3بار با «دنیس چارگوش» کشتی گرفته‌ام که هر 3‌بار قبلی را باخته‌ام. اولین مبارزه‌ام با او در مسابقات جهانی دانمارک 2 بر صفر به سود او تمام شد. در جام جهانی تهران هم 2 بر صفر مغلوب او شدم و نتیجه پیکار آخری ما در مسابقات جهانی پارسال مسکو 3 بر یک به سود او تمام شد. البته اختلاف واقعی ما این نتیجه نبود.

  • خیلی‌ها از جمله علیرضا حیدری اعتقاد داشتند که گودرزی در فینال به نقره راضی شده بود و اگر همان شیوه مبارزات تا قبل از فینال را در مقابل «چارگوش» دنبال می‌کرد، کشتی‌گیر روس در خانه‌اش هم از شکست مصون نبود.

درست می‌گویند. اصلا در فینال خودم نیز از شیوه مبارزه‌ام راضی نبودم و فکر می‌کنم اگر با حساب و کتاب‌تر مقابل او ظاهر می‌شدم، نتیجه غیر از چیزی می‌شد که روی تابلو رقم خورد.

  • فکر می‌کنی با شناخت کاملی که از این حریف داری، نتیجه رویارویی چهارم گودرزی - چارگوش در استانبول چه خواهد بود؟

همه تلاشم این است که با شکست از تشک خارج نشوم و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف او دلم می‌خواهد که با شکست دادن او، انتقام شکست‌های قبلی را همراه با کسب مدال طلا و گرفتن سهمیه المپیک لندن کامل کنم.

  • جز چارگوش، چه رقیبانی حریفان اصلی گودرزی در مسابقات جهانی استانبول هستند؟

حریف گرجی‌ام قهرمان جوانان جهان است. روی حریفان مجار و قزاق هم باید حساب ویژه‌ای باز کرد.

  • از دید شما، آیا می‌توان روی تیم ایران به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در استانبول حساب باز کرد؟

تیم ایران با میانگین سنی 22سال شرایطی بهتر از مسابقات جهانی مسکو دارد و اگر با بدشانسی مواجه نشود، یکی از بخت‌های قهرمانی در استانبول خواهد بود.

  • چقدر به گرفتن سهمیه کامل المپیک از سوی تیم کنونی ایران امیدواری؟

هیچ تیمی حتی روسیه هم نمی‌تواند امیدوار به گرفتن هر 7 سهمیه برای المپیک باشد. دلیلش اتفاقاتی است که در
هر یک از اوزان می‌تواند کشتی‌گیران مدعی قهرمانی را از کسب مقام و عنوان باز دارد.

  • الگوی فنی و اخلاقی گودرزی کدام‌یک از قهرمانان کشتی ایران هستند؟

علیرضا حیدری در بعد فنی و محمد طلایی در بعد اخلاقی الگوهای من بوده و هستند.

  • بهترین کشتی‌گیران کنونی دنیا؟

کودوخوف و گاتسا‌لوف، اما من عاشق کشتی‌های «آرسن فادزائف» بودم.

  • برگردیم به کشتی ایران؛ کشتی نگرفتن شما در لیگ کشتی برای تیم همدان، کمی عجیب بود.

بین پیشنهاد بهتر و حضور در تیم شهرم به دلیل مشکلات مالی اولی را ترجیح دادم.

  • ولی ظاهرا عدم دریافت کامل مبلغ قراردادت از تیم نفت هم مسئله‌ساز شد و اعتراض شما را به همراه داشت.

مسئولان باشگاه نفت به بهانه اینکه در همه دیدارها کشتی نگرفتم، بخش زیادی از مبلغ قراردادم را ندادند.

  • ‌در این میان مربیان تیم ملی به عنوان مربیان باشگاه نفت برای حل این مشکل چه کمکی کردند؟

آقای محمدی و کاوه کل اعضای تیم را به مبلغ 10درصد جریمه کردند اما با وجود کسر این مبلغ، من چیزی حدود 14 تا 15میلیون تومان طلبکارم که امیدوارم در آینده نزدیک این بدهی به من پرداخت شود.

  • چرا کشتی همدان پس از یک دوره درخشان دیگر آن صلابت گذشته را ندارد؟

برای آنکه با وجود همه علاقه‌مندی‌ها به کشتی، سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. زمانی پدرم که مربی من و بسیاری از کشتی‌گیران شاخص مثل برادران جوکار و لطیفی بود، خود به‌تنهایی خرج 10 تا 12 کشتی‌گیر را می‌داد اما حالا او هم دلسرد شده و دیگر آن اشتیاق و علاقه گذشته را ندارد.

ملایر و همدان پایگاه‌های بزرگ کشتی کشور هستند که اگر مربیان جوان این شهرها از لحاظ مالی تأمین شوند می‌توانند کشتی‌گیران خوبی را در رده‌های سنی مختلف تقدیم تیم‌های ملی کشتی کنند.

کد خبر 144147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز